Wednesday 10 August 2011

Apa itu strobist..



sebenarnya aku pun tak tau apa itu strobist.. yg aku tahu masa mula-mula orang duk cakap CLS (creative lighting system).. tp lani orang duk sebut strobist.. tak silap aku CLS ni istilah dr nikon.. Canon tak tau apa yg depa panggil.. namun apa yg orang panggil aku tak kesah.. hari ni aku nak kongsi ,apa itu strobist.. bg budak2 baru take note.. jgn duk action usung kamera je.. for OTAI plese comment jika atikel ni salah..



Strobist
ad
alah teknik yang menggunakan off-kamera flash (OCF) untuk mengambil gambar. Selain pop-up flash atau speedlight yang biasa terpasang di atas kamera, strobists menggunakan OCF untuk mencapai foto yang lebih cerah dan foto-foto lebih diramatik. Hal tersebut dapat dicapai dari hasil dari penempatan cahaya yang lebih baik, kerana cahaya yg dihalakan kepada subjek tidak terbatas pada satu arah, iaitu bagian atas lensa je. Dengan cahaya yang dihasilkan dari off-kamera flash (OCF) , Anda dapat melakukan pelbagai suduk mengikut kehendak anda semua.. janji kena rajin memcoba untuk mencapai apa yg kita hajati..



* Tips jika nak outting strobist..



> Plan apa yg nak dibuat..

> senaraikan barang yg perlu contoh stand flash, wireles trigger, soflbox, refletor jika takdak pakai polistrim pun boleh..

> agihkan tugasan..

>make sure, bila letak flash atas stand tu,kunci kuat-kuat..(itupun jika sayang flash anda)

>bawa model yg seksi jiak ada.. jika takdak dikalangan ahli outting pun boleh jadi model janji muka tak malu..

> last skali kena gilir shoot.. jgn pakai lenjang je.. karang ada flash yg kena servis,huhu..



No comments:

Post a Comment

Dont worry be happy to comment..