Tuesday 15 September 2009

Amaran 18 tahun ke atas sahaja..?

AMARAN
Tulisan dibawah hanya sesuai utk mereka yg berumur 18 thun keatas sahaja.. Baru-baru ni aku ternampak seorg budak dgn bangganya menbeli sekotak rokok jenama tut... kotak warna merah.. mungkin kau org boleh agak dah brand apa..? tapi bukan pasal brand aku nak bangkitkn tapi pasal perangai budak la ni.. mgkin situasi macam ni kita biasa lihat dikawasan kita, coma sedar atau tidaknya kita ttg kesalahan menjual benda ni kpd mereka yg di bwah 18 tahun.. so aku mula terpikir dimananya logiknya meletak amaran dikotak rokok jika peniaga sendiri tidak mematuhi etika penjualan benda ni, adakah pengukuasaan kurang atau memg takda org nak buat kerja macam ni ataupun penguatkuasaan memg takda dinegara tercinta ni..? perkara macam ni bukan aku nak menudin jari kepada pihak berkuasa, aku just nak bangkitkn utk kita sama-sama bertindak..
macam mana..?
Bagi perokok tegar jgn sesekali menyuruh anak-anak menbeli rokok..
Jika perkara macam ni berlaku didepan mata kita coba kita tegur secara berhemah..
Kita boikot kedai yg menjual rokok kpd mereka yg kurang dari 18 tahun..

jangan lakukan perkara ini..
penampar budak yg beli rokok..
maki hamun tokei kedai..
bakar kedai..

No comments:

Post a Comment

Dont worry be happy to comment..